Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
Schrijf.be

Copywriters: wat drijft hen? Waarvan worden ze warm of koud? Neem een kijkje achter de schermen!

Omeganietjes

Bij een hertaling zat ik ‘flabbergasted' naar mijn scherm te turen. Hoe moest ik in godsnaam weten wat - in een reeks van afgewerkte producten bij een drukker - werd bedoeld met ‘points oméga et standard'?

Woordenboeken en gegoogle boden niet meteen soelaas. Mijn Franstalige collega hielp me op het juiste spoor: "Les points oméga ou standard sont des techniques de reliure qui se caractérisent par un point en forme d'oméga ou standard."

Maar ik was er nog niet uit. Als dichtstbije betekenis van ‘point' vond ik in Van Dale ‘breisteek, naaisteek'. Verder woelen in het internetarchief dus.

Zo vond ik ze: "Omeganietjes zijn nietjes met een oogje. Als u een brochure laat afwerken met omeganietjes, kunt u die gemakkelijk in een ringmap bewaren."

En wat leerde ik nog? Dat onze eigenste Wim dat woord op onze website heeft staan. En de omeganietjes gebruikt in onze eigenste Tintelende Tips.

De ronde ogen van de nietjes lijken op de Griekse letter omega. Kwam de ontwerper op die naam? Nee, vast zijn copywriter! Die het vastlegde in zijn rijtje neologismen.

Ondertussen weet ik ook dat ‘agrafe' in het Frans niet het enige woord is voor nietje. Al is Van Dale er nog niet van op de hoogte.

Reacties

Reageer

Privacyverklaring:

Schrijf.be gebruikt uw e-mailadres nooit voor promomails.
Schrijf.be geeft uw e-mailadres nooit aan derden.