Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
Schrijf.be

Copywriters: wat drijft hen? Waarvan worden ze warm of koud? Neem een kijkje achter de schermen!

Nieuwe identiteit

Een nieuwe identiteit halen

Onlangs ontving ik een uitnodiging in mijn brievenbus. Om me te melden bij de gemeente. Ik kreeg namelijk een nieuwe, elektronische identiteitskaart. Ik dacht er onmiddellijk aan dat ik een nieuwe pasfoto moest laten maken en legde de oproeping in mijn 'to do'-bakje. Waar zij ondergesneeuwd geraakte door andere Heel Belangrijke en Dringende Dingen.

Gevaar en dreiging

Een tijdje later vind ik het gele papiertje terug. En lees het nog eens door.

Mevrouw, Mijnheer,

Gelieve u PERSOONLIJK uiterlijk op 31/10/2008 op de bevolkingsdienst te komen aanmelden met het oog op de uitreiking van uw elektronische identiteitskaart.

De dag dat ik me uiterlijk - dus ten laatste - moest aanmelden, is al tien dagen geleden. Oeps! Wat nu?

Indien U zich niet bij de  bevolkingsdienst heeft gemeld ten laatste drie maanden na de bovenvermelde datum, wordt uw huidige identiteitskaart geannuleerd in het register van de identiteitskaarten.

So what? Et Alors? Und?

Oh, hemeltje. Bibber en beef! De identiteitskaart die aan vervanging toe is, wordt geannuleerd. Niet alleen bulkt deze eenvoudige uitnodiging van oubollige stadhuistaal. Zij schiet ook helemaal aan haar doel voorbij. Want de auteur geeft me geen enkele overtuigende reden om in actie te schieten.

Efficiënte call to action

Wat me wel in beweging brengt? Een helder en sluitend argument. Voorbeeld? Onlangs trof ik een elektronische snelheidsverklikker langs de weg van de bebouwde kom. Hij meldde: u rijdt te snel. En meteen daaronder: dit kost u 220 euro.  De som ging omhoog of omlaag naarmate je sneller of trager reed. Raad eens wie meteen op de rem ging staan?

Duidelijk en helder en klaar

Dus wilt u dat ik u ernstig neem? Wilt u mij tot actie bewegen? Geef mij (en al uw lezers) dan onweerlegbare argumenten om te doen wat u wilt. En échte uiterste data. Wedden dat ik met mijn kersverse pasfoto's voor uw bureau sta - nog voor u cheese! kunt zeggen?

Reacties

Reageer

Privacyverklaring:

Schrijf.be gebruikt uw e-mailadres nooit voor promomails.
Schrijf.be geeft uw e-mailadres nooit aan derden.