Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
Schrijf.be

Copywriters: wat drijft hen? Waarvan worden ze warm of koud? Neem een kijkje achter de schermen!

Leef zoals je wil

Af en toe loop ik in ons dorp de Delhaize binnen. Rijke keuze, mooie aankleding, kortom: proper werk ... Maar sinds kort krijg je er geen plastic zakken meer om je koopwaar in te kieperen. Neen, je moet nu van die stevige draagzakken kopen en ... ze de volgende keer niet vergeten.

Hoeft het gezegd dat ze ook 'gemarketeerd' zijn? Vanmorgen viel me plots de Delhaize-slogan op: 'Leef zoals je wil'. Tja, bij Schrijf.be zouden we 'Leef zoals je wilt' schrijven. Maar een kniesoor die daarom maalt. 

Mijn aandacht ging eigenlijk veel meer naar de Franse versie: 'Vivez comme vous voulez.' Waarom werd die vooruitstrevende Nederlandse spreektaal plots stijfdeftig Frans?

Even raad gevraagd aan een Franstalige collega. Blijkt dat 'vousvoyeren' de normaalste zaak van de wereld is. Je tutoyeert iemand pas nadat hij jou daarvoor uitdrukkelijk toelating heeft gegeven. En die kreeg 'meneer Delhaize' van mij nog niet.

Doe mij dan maar een Engelsman. Die houdt het bij 'you'. Als we die nu eens als voorbeeld namen? Maar laten we hem dan vooral niet verklappen dat een Vlaming eigenlijk 'gij' zegt, als hij iemand wil 'jijen'.

Reacties

Reageer

Privacyverklaring:

Schrijf.be gebruikt uw e-mailadres nooit voor promomails.
Schrijf.be geeft uw e-mailadres nooit aan derden.