Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
Schrijf.be

Copywriters: wat drijft hen? Waarvan worden ze warm of koud? Neem een kijkje achter de schermen!

Keyword research voor SEO (3/5): trefwoorden vergelijken

Hoe doet u aan keyword research voor SEO (search engine optimization)? Schrijf.be gidst u in een vijfdelige blogreeks door clever trefwoordenonderzoek. Deel één onthulde de drie pijlers van de ultieme trefwoordengroep. In deel twee verzamelde u allerlei trefwoordideeën. Tijd om al die mogelijkheden op de weegschaal te leggen.

 

Eerst opnieuw de luie SEO'ers afschudden.

De gemakkelijkste – en slechtste – manier om trefwoorden te vergelijken? Die 'handige' Keyword Planner weer! U vindt er – per trefwoordengroep – het zoekvolume, de concurrentie en zelfs de prijs (als u uw trefwoord als AdWord wilt gebruiken). Drie parameters die ongeveer overeenkomen met de drie pijlers van de Keyword Cube.

Bestaat de SEO-hemel dan? Nee, wel de SEA-hemel: die voor search engine advertising. Want daarmee verdient Google zijn geld. Wie gratis wil scoren op Google, moet dus verder kijken dan de Keyword Planner lang is. En de vergelijking pijler per pijler aanpakken.

Keyword Cube

Trefwoorden vergelijken – pijler 1: zoekvolume

Uw SEO-verhaal begint bij zoekvolume. Geen zoekers? Dan ook geen kans op klanten. Dit is de enige pijler waarvoor de Keyword Planner bruikbaar is. Ook al is die niet helemaal accuraat bij lage aantallen.

Maar blijf kritisch:

  • Ook een laag volume is interessant, als daar weinig concurrentie en een hoge conversieratio tegenover staan.
  • Honderd zoekers per maand zijn vaak meer waard voor een lokaal bedrijf (Buurtslagerij Vandezande) dan voor een multinational (Amazon).
  • Homoniemen (woorden met meerdere betekenissen) vertekenen uw zoekvolume. Voorbeeld: alle zoekers die 'bank' intikken? Dat zijn mensen die een financiële instelling óf een zitbank zoeken.

Trefwoorden vergelijken – pijler 2: concurrentie

Concurrentie weegt u niet af via de Keyword Planner. Want het maakt u toch niet uit of er veel bedrijven betalen voor advertenties met uw trefwoord. Véél belangrijker is: hoeveel bedrijven scoren voor uw trefwoordengroep hoog in de organische zoekresultaten (SERP)? Op naar de zoekresultatenpagina's.

De ruwste inschatting? Tik uw trefwoordengroep in Google, en tel het aantal hits. Vaak geeft de zoekmachine u honderdduizenden resultaten. Maar die webpagina's zijn lang niet allemaal concurrenten.

Iets fijner? Ga op zoek naar het aantal pagina's met uw trefwoordengroep in de title tag. Zo ontdekt u hoeveel pagina's er mikken op een trefwoordengroep. Tik bijvoorbeeld in:

Trefwoorden vergelijken - allintitle

Bent u er dan? Nee. Want het leeuwendeel van de kliks op een zoekresultatenpagina gaat naar de top drie. Dáár wilt u belanden. Dus zoekt u een gewond vogeltje tussen de topresultaten: een pagina die nog niet alle SEO-mogelijkheden uitbuit. En die u gemakkelijk overvleugelt.

Het liefst vindt u pagina's:

Vertonen de topresultaten deze SEO-zwaktes? Dan is de concurrentie 'te pakken'. Eropaf! Of wacht: eerst de conversieratio bekijken.

Trefwoorden vergelijken – pijler 3: conversieratio

Vond u trefwoorden met een hoog zoekvolume en zwakke concurrentie? Dan haalt u binnenkort een hoop bezoekers naar uw webpagina. Maar wanneer mag de champagne écht knallen? Als die bezoekers ook úw doelstelling uitvoeren op uw website: aankoop, inschrijving of informatie-aanvraag. De verhouding tussen uw 'geconverteerde' bezoekers en ál uw bezoekers, dat is uw conversieratio.

Hebt u een webshop? Dan hebt u een financieel doel. En verraadt de Keyword Planner de waarde van een trefwoordengroep. Kijk daarvoor naar het Suggested bid. Dat is de prijs die een adverteerder gemiddeld betaalt voor één klik op een advertentie met dat trefwoord.

Is zo'n klik meteen enkele euro's waard? Dan wéét u dat een bezoeker via dat trefwoord méér dan enkele euro's opbrengt. Anders begint een adverteerder er niet aan. Reuze-interessant dus.

Is uw doel niet financieel? Mikt u bijvoorbeeld op een inschrijving voor uw nieuwsbrief? Dan beslist uw gezond verstand. Schat in hoe goed een trefwoordengroep aansluit bij uw doelstelling. En hecht meer waarde aan lange trefwoordengroepen ('long tail') dan aan korte. Want u achterhaalt de intentie van een uitgebreide zoekopdracht veel gemakkelijker.

Stel: u verkoopt tweedehandsloopschoenen van Nike. Voor welke zoekopdracht ligt uw conversieratio dan hoger: 'loopschoenen' of 'tweedehands loopschoenen Nike'? Gauw gekozen, toch?

Trefwoorden vergelijken: in het kort

Tot hier gelezen? Dan bent ú geen luie SEO'er, die blindelings op de Keyword Planner vertrouwt. Gefeliciteerd – dat verdient een samenvatting:

Trefwoorden vergelijken

Keyword research = schrappen

U weet nu hoe u trefwoorden tegen elkaar afweegt. Maar hoeveel gewicht kent u toe aan elke pijler? Dat is voer voor deel vier van deze reeks.

Discussieer mee

Hebt u een aanvulling op onze werkwijze? Checkt u uw trefwoordideeën op een andere manier? Laat dan van u horen in het commentaarvak hieronder.

Reacties

schreef

Naast het lezen van een blog als deze is het kennis vergaren via een goed boek wellicht wijsheid. Het draait immers om véél geld en is een Adwords studie op HBO / Universitair niveau volgens mij strikte noodzaak.

Flut boekjes vind ik 'Google Adwords' van Kristiaan Kremer en 'Online Succes met Googles Adwords' van Remco van de Berg. Voor degenen die graag Duits lezen, aanbevolen: 'Google Adwords' , 846 pagina's, geschreven door de zeer deskundige Alexander Beck. Dit laatste boek is overduidelijk geschreven en leest lekker weg. Met veel voorbeelden. Een verademing tussen alle shit die de veelschrijvers in IT-branche hun lezers door het keelsgat proberen te duwen. Een aanrader. Veel sterkte toegewenst met Adwords...

Mathieu Raemaekers

Koppelstraat 50,

6088 ER Roggel

info@okeshop.nl

0475 492010

schreef

Bedankt voor deze aanvulling, Mathieu. Zoals je uit mijn blogs kunt afleiden: ik ben een grote voorstander van een gestructureerde aanpak van zoekmachinemarketing (SEM). Zowel wat SEO ('mijn winkel') als SEA (AdWords) betreft.

Veel succes met Okeshop!

Reageer

Privacyverklaring:

Schrijf.be gebruikt uw e-mailadres nooit voor promomails.
Schrijf.be geeft uw e-mailadres nooit aan derden.