Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
Schrijf.be

Copywriters: wat drijft hen? Waarvan worden ze warm of koud? Neem een kijkje achter de schermen!

Keyword research voor SEO (2/5): trefwoorden verzamelen

Hoe doet u aan keyword research voor SEO (search engine optimization)? Schrijf.be gidst u in een vijfdelige blogreeks door clever trefwoordenonderzoek. Deel één onthulde de drie pijlers van de ultieme trefwoordengroep. Nu speurt u naar trefwoordideeën als een echte jager-verzamelaar.

 

De snelste weg naar trefwoordsuggesties? De Google AdWords Keyword Planner!
U tikt zelf enkele trefwoorden in, en Google stelt u er tientallen nieuwe voor.

Bent u een luie onlinemarketeer? Dan stopt deel twee van deze blogreeks hier. Veel succes – u zult het nodig hebben.
Maar u bent vast een hongerige marketeer. Voor u begint het dan nog maar net. Want de Keyword Planner geeft aan u dezelfde suggesties als aan uw concurrenten. Dus staat u nog geen stap verder. Bovendien hebt u geen flauw idee van wat elke trefwoordsuggestie waard is voor ú. Tikken uw prospects deze zoektermen wel in?

Trefwoorden verzamelen in 4 stappen

Mijn goede raad? Wacht toch met die 'domme' Keyword Planner. En leg uw oor eerst elders te luisteren.

1. Luister naar klanten en prospects

De zuiverste bron van uw trefwoordenonderzoek? Uw klanten en prospects. Want u noemt uw product misschien wel de Pelouse Master 2014 OMG, uw klant zegt gewoon 'zelftrekkende grasmaaier'. Spreek dus met uw klanten, en vraag hoe zij naar uw producten zoeken.

Nog een goede tip: sla een babbel met uw beste verkoper. Hij weet welke woorden uw prospects gebruiken, en welke verkópen.

Uitgepraat? Kijk dan eens over het muurtje. Surf naar de website van uw grootste onlineconcurrent. Misschien deed hij dezelfde oefening. En profiteert u daarvan mee. Of brengt hij u op nog betere ideeën.

2. Pluk ideeën van de zoekresultatenpagina's

Tik een voor de hand liggend trefwoord in Google in – bijvoorbeeld 'sportschoenen'.

Trefwoorden verzamelen - AdWords

 

Bekijk dan de woord(groep)en in de titels van advertenties. Doet u daar ideeën op? Dan zijn die waarschijnlijk waardevol. Want advertenties kosten geld. Dus investeren adverteerders in A/B-tests, ROI-berekeningen en andere analyses.

Kiest een grote speler voor een bepaald trefwoord? Dan levert hem dat gegarandeerd meer op dan dat de advertentie hem kost. En scoort u voor hetzelfde trefwoord via zoekmachineoptimalisatie? Dan is uw opbrengst minstens even hoog – zonder dat het u een cent kost. En stopt ze niet wanneer u stopt met betalen aan Google.

Scrol daarna naar onderen. Daar doet Google u nog enkele gerelateerde zoekopdrachten cadeau.

Trefwoorden verzamelen - gerelateerde zoekopdrachten

Nog meer inspiratie? Die vindt u in de zoekbalk van Google. Tik één term in, en Google vult zelf aan met de meest gezochte trefwoordengroepen. Dat heet 'Automatisch aanvullen'.

Trefwoorden verzamelen - automatisch aanvullen

'Automatisch aanvullen' in het kwadraat? Dat is Übersuggest. Een onlinehulpmiddel dat voor u alle combinaties uitprobeert: 'loopschoenen + a', 'loopschoenen + b', ...

Zo krijgt u honderden suggesties op een presenteerblaadje.

3. Zet uw brein aan het werk

Volgende stap? Ga zelf aan de slag met de trefwoordengroepen die u al verzamelde. Kent u synoniemen of courant gebruikte vertalingen? Circuleren er verschillende schrijfwijzen op internet? Komt u samenstellingen soms tegen in één woord, en dan weer in afzonderlijke woorden? Voeg al deze variaties toe aan uw lijst.

4. Schakel de Keyword Planner in

Pas nu zet u de Keyword Planner aan het werk. Voer uw ideeën in en kijk of de tool u nieuwe, interessante trefwoorden voorstelt op het tabblad 'Zoekwoordideeën'.

Trefwoorden verzamelen: samenvatting

Alles geprobeerd? Dan verzamelde u op tien manieren trefwoordsuggesties:

Trefwoorden verzamelen

Trefwoordsuggesties vergelijken

Tijd om alle opties te vergelijken. Hoe? Dat leert u in blog drie van deze reeks. Dan evalueert u elk trefwoord op basis van de drie pijlers van de ultieme trefwoordengroep.

Trefwoorden verzamelen: nog meer ideeën?

Speurt u op een andere manier naar trefwoorden?

En bent u net zo'n fan van kennis delen als Schrijf.be? Vertel hieronder dan waar ú inspiratie opdoet.

Reacties

schreef

Dank Seppe, goed om alles weer even op een rijtje te hebben. Ik heb net teruggekeken naar blog 1 en ga 3, 4 en 5 ook graag zien. Groet, Bas

schreef

Dag Bas

Bedankt voor je fijne reactie. En welkom bij onze Twittervolgers, zie ik net ;-)

Tot volgende woensdag, voor aflevering 3!

Seppe

Reageer

Privacyverklaring:

Schrijf.be gebruikt uw e-mailadres nooit voor promomails.
Schrijf.be geeft uw e-mailadres nooit aan derden.