Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
Schrijf.be

Copywriters: wat drijft hen? Waarvan worden ze warm of koud? Neem een kijkje achter de schermen!

Katarakteren

Ik woon in Opheers, midden in Haspengouw. Schitterende streek. Zeker nu de fruitbomen volop bloeien. Maar dat wist u waarschijnlijk al. Want ook u bent een Katarakt-fan van het eerste uur, toch?

Karlijne Silleghem
De makers van de reeks en de Provincie Limburg hebben de kans niet laten liggen om de televisiereeks maximaal te promoten. Op elk Haspengouws kruispunt – of toch bijna – hangen grote affiches met de bekende afbeelding van Karlijne Silleghem. Die met haar tunnelvisie de appelplantages overschouwt.

Neologismen
Haar afbeelding prijkt ook op de brochure die de toeristen langs de belangrijkste filmlocaties gidst. “Het landschap wordt vooral gekarakteriseerd door de groene glooiingen en adembenemende kastelen.” Plots schiet de copywriter in me wakker. “Het landschap wordt vooral gekatarakterisserd …” Katarakteriseren: neologisme dat verwijst naar de toeristische positionering van een streek via een televisiereeks. Een proces dat enkele jaren geleden met succes via Stille Waters zijn weg vond.

Overkill?
En nu maar hopen dat de hype binnen de perken blijft. Anders is er meteen nood aan nog een neologisme: katarakterroriseren. Om aan te duiden dat die massale horden bezoekers de bewoners van een wondermooie streek stilaan op de heupen beginnen te werken ... Zodanig dat de rust – zo typisch voor Opheers en omstreken – wankelt.

Maar ... zover komt het niet, neem ik aan. Want als je hier geniet, word je vanzelf 'stil' door zoveel moois. Probeer maar!

Reacties

Reageer

Privacyverklaring:

Schrijf.be gebruikt uw e-mailadres nooit voor promomails.
Schrijf.be geeft uw e-mailadres nooit aan derden.