Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
https en Google

Copywriters: wat drijft hen? Waarvan worden ze warm of koud? Neem een kijkje achter de schermen!

Https en Google

https en GoogleDat u bij Schrijf.be gerust bent, wist u al. Gerust dat onze teksten top zijn, gerust dat u ze op tijd krijgt.

En nu bent u ook gerust terwijl u dit leest. Kijk maar eens bovenaan naar het hangslotje voor het webadres. Met https erachter in plaats van http.

Bij ons bent u veilig

Het verschil tussen http en https? Https is veiliger: de s staat voor 'secure'. Het beveiligt de informatie die u invult, tegen hackers.

En het SSL-certificaat dat erbij hoort, garandeert dat wij als website-eigenaar zijn wie we beweren te zijn. (Begaafde copywriters, en zo.)

I'll scratch your back if you scratch mine

https voor Google

U laat hier geen staatsgevaarlijke informatie achter. En ook geen bankgegevens zoals in een webshop. Waarom stapt Schrijf.be dan toch over naar https? Eenvoudig: om Google te vriend te houden.

In de zomer van 2014 maakte de zoekgigant al bekend dat het https-websites een zacht duwtje in de rug zou geven. Lees: hun pagina's net iets hoger zou klasseren in zijn zoekresultaten. Maar dat https gaandeweg belangrijker zou worden als SEO-factor.

In 2016 kondigde Google aan dat zijn webbrowser, Chrome, vanaf 2017 expliciet zou aangeven of een verbinding veilig is of niet. Dat gold toen alleen voor webpagina's die wachtwoorden of bankgegevens verzamelen. 

In 2018 zet de zoekreus alle middelen in: vanaf juli markeert het álle http-sites als onveilig.

Waarom Google dat doet? Om zijn goede naam te beschermen bij zijn klanten, de zoekers. Want stel dat uw gegevens worden gekaapt nadat Google u naar een onveilige website had verwezen? Wie zou u dan onbewust de schuld in de schoenen schuiven?

https voor Google

Mede daarom beloont Google de websites die meewerken aan hun masterplan voor webveiligheid: "I'll scratch your back if you scratch mine, Schrijf.be."

SEO? Inhoud eerst

Uiteraard maakt de inhoud van een webpagina nog altijd de hoofdmoot uit van een hoge ranking voor een bepaald trefwoord. Net zoals de websites die naar uw pagina linken. En het vermijden van technische struikelblokken voor de Google-robot.

(Download uw A4 SEO-spiekbrief.)

Wilt u uw website een extra duwtje in de rug geven? Werk dan mee met Google: schakel over van http naar https.

Reacties

Reageer

Privacyverklaring:

Schrijf.be gebruikt uw e-mailadres nooit voor promomails.
Schrijf.be geeft uw e-mailadres nooit aan derden.