Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
Gastblog

Copywriters: wat drijft hen? Waarvan worden ze warm of koud? Neem een kijkje achter de schermen!

5 redenen waarom WhatsApp ook relevant is voor uw organisatie

placeholder

 

Bart Meese Gastblog Whatsapp relevant organisatieBart Meese is Happiness Manager bij Socialemediaburo.be. Die jonge onderneming helpt bedrijven en organisaties om meer uit hun sociale media te halen. In oktober 2018 kreeg ze de Unizo-prijs voor meest beloftevolle West-Vlaamse kmo.

1. WhatsApp telt meer dan 1,5 miljard gebruikers wereldwijd

Over de populariteit van de app bestaat geen twijfel. Facebook, eigenaar van WhatsApp, denkt dat de app begin 2019 de kaap van 2 miljard gebruikers zal overschrijden.

Exacte cijfers over het WhatsApp-gebruik in België zijn er niet beschikbaar, maar als we kijken naar Nederland – onderzoek uitgevoerd door marketingfacts.nl – dan zien we dat er ruim 11,5 miljoen Nederlanders actief zijn op WhatsApp. Daarmee heeft WhatsApp Messenger ingehaald, die andere populaire berichtendienst van Facebook. Recent onderzoek van Howaboutyou.nl zegt dat tegen eind 2019 70% van alle Nederlandse overheden WhatsApp zal gebruiken.

2. Uw doelgroep is erop actief

Als u weet dat WhatsApp heel populair is dan is de kans groot dat uw doelgroep erop actief is. De basisregel luidt: ga daar waar uw doelgroep actief is. WhatsApp is een heel laagdrempelig kanaal, aangezien veel mensen de app op hun smartphone hebben staan en gebruiken. De valkuil voor veel organisaties is om zelf een app te ontwikkelen die mensen moeten installeren, wat voor veel gebruikers een drempel is.

3. Verschuiving naar meer privéberichten

Een trend die we de laatste jaren steeds meer zien, is dat mensen hun vragen stellen aan organisaties via privéberichten. Vroeger gebeurde dat vaak via openbare berichten op Twitter en in mindere mate op Facebook.

Omdat WhatsApp voor veel mensen een belangrijk communicatiekanaal is geworden, verwachten ze ook dat ze via dit kanaal vragen kunnen stellen aan organisaties en bedrijven.

Welke organisaties goed bezig zijn op WhatsApp leest u hier.

4. WhatsApp is gratis (en blijft dat ook voor gebruikers)

Waar is de tijd dat WhatsApp betalend was? In het begin van zijn bestaan was WhatsApp gratis te gebruiken, nadien kostte het 0,89 cent per jaar. Dat is verleden tijd en WhatsApp is gratis voor alle gebruikers.

Let wel op: WhatsApp kondigt aan om in de toekomst met advertenties te werken. Daarnaast komt er een betalingssysteem voor bedrijven en organisaties. Maar dit systeem geldt voor het extra versturen van berichten. Wanneer mensen aan een organisatie een vraag stellen via WhatsApp kunt u die – binnen 24 uur – gratis blijven beantwoorden. Lees er hier alles over.

5. WhatsApp Business biedt heel wat mogelijkheden

WhatsApp Business is de zakelijke variant van WhatsApp die organisaties en bedrijven heel wat mogelijkheden biedt om te communiceren met hun doelgroep. Zo maakt u bijvoorbeeld een bedrijfsprofiel aan, hebt u verschillende standaardantwoorden en kunt u openingsuren instellen. Zo kunnen bedrijven nog beter communiceren met hun doelgroep. Belangrijk om te weten: WhatsApp Business is op dit moment alleen beschikbaar voor Android-gebruikers.

Is WhatsApp Business noodzakelijk? Wij vinden van niet. Met WhatsApp Messenger kunt u als bedrijf of organisatie al heel veel. Belangrijk als organisatie is dat u beschikbaar bent en dat uw doelgroep u kan bereiken.

WhatsApp-trends van 2019?

Een van de trends van 2019 is dat een-op-eencommunicatie belangrijker wordt. Steeds meer mensen gaan bedrijven en organisaties berichten sturen via messagingapps zoals WhatsApp en verwachten daarop ook een antwoord. Voor organisaties zal het de uitdaging zijn om deze ‘nieuwe’ kanalen ook juist te omarmen.

Voor marketeers wordt WhatsApp een nieuw platform waarop ze kunnen adverteren. Zo hoopt Facebook aan WhatsApp geld te verdienen.

WhatsApp Business wordt mogelijk ook beschikbaar voor iOS. Alhoewel dat niet zeker is, want Apple wil zijn eigen messagingkanaal iMessage uitspelen.

WhatsApp Entreprise wordt gelanceerd. Deze app laat grote bedrijven en organisaties toe om een grote berichtenstroom te verwerken.

Interesse om bij te leren over de mogelijkheden van 'WhatsApp voor zakelijk gebruik'? Word lid van Someflex en u krijgt onmiddellijk toegang tot alle lessen!

Reacties

Reageer

Privacyverklaring:

Schrijf.be gebruikt uw e-mailadres nooit voor promomails.
Schrijf.be geeft uw e-mailadres nooit aan derden.