Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
Schrijf.be

Copywriters: wat drijft hen? Waarvan worden ze warm of koud? Neem een kijkje achter de schermen!

Doe mij maar een kapsalon

Gisteren stapte ik een kebabzaak binnen. En tussen de vertrouwde döner- en dürümgerechten, viel mijn oog op iets nieuws: kapsalon. Prijs? Een euro of zes.

Noem mij een opportunist, of noem mij een idioot, maar een heus kapsalon kopen voor maar zes euro? Zo'n kans laat ik niet liggen. Het is tenslotte voor iedereen crisis.

Verrassing

"We brengen dat kapsalon dadelijk naar je tafeltje." De spanning steeg ... En wat stond er opeens voor mijn neus te dampen? Een aluminiumbak, tot de rand gevuld met kebabvlees, frieten, gesmolten kaas en sla. Ga uit van zo'n 500 gram per ingrediënt. Kortom: de snelste weg naar een verloren avond met buikkrampen.

Food for the mind

Mijn nieuwsgierigheid was wel gewekt. Waar kwam die mysterieuze naam vandaan? Zag ik visuele gelijkenissen over het hoofd? Waren er metaforische of metonymische banden? Is 'kapsalon' Turks voor 'overdaad'?

Op naar het internet! Google en Wikipedia katapulteerden me naar het jaar 2003. En naar de uitbater van een Rotterdams kapsalon. Die liet zijn favoriete gerecht altijd samenstellen bij een shoarmazaak in de buurt. Het kapsalon was geboren. En veroverde daarna stapsgewijs de lage landen.

Kapsalon Miniatuurvoorstelling van het 'kapsalon'

Reacties

Seppe
Seppe schreef

Hoe afschuwelijk ook: ooit gaat Jules daar supertrots een bertje bestellen. (En zo de tweede koper aller tijden worden :-) )

kim
kim schreef

Geweldig toch: je naam geven aan een gerecht. De broodjeszaak over Bert zijn werk verkoopt 'een bertje'. Een (afschuwelijke - vind ik toch) combinatie van vleessalade, kaas en prepare.

Reageer

Privacyverklaring:

Schrijf.be gebruikt uw e-mailadres nooit voor promomails.
Schrijf.be geeft uw e-mailadres nooit aan derden.