Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
Schrijf.be

Copywriters: wat drijft hen? Waarvan worden ze warm of koud? Neem een kijkje achter de schermen!

Bescherm uw boodschap

Mijn vriendin, Marion, en ik hebben een stamcafé. Nu ja, het is een brasserie. Je kunt er eten, of gewoon iets drinken. En het is de enige plek in onze buurt waar je niet tussen de duivenmelkers en de scouts zit. Nu hangt er sinds kort een bizarre sticker op de deur:

Dit restaurant beschermt zeehonden

Zeehondenfricassee?

Fijn dat de uitbaters geen zeehondensteak op het menu zetten, vinden wij. En fantastisch dat ze - gewapend met lepel en vork - de bedreigde dieren dagelijks beschermen.  Al lijkt ons dat niet evident: de brasserie ligt op zowat 100 km van de zee. Houden ze dan een kennel in hun keuken, waarin asiel zoekende zeehonden vinnig applaudisseren telkens als de kok een geslaagde soufflé uit zijn oven tovert?

Tekst en uitleg graag

Niets van dat alles. Het restaurant doet gewoon mee aan de GAIA-boycot van Canadese visserijproducten. Zo protesteert het tegen de jacht op zeehonden die Canada toelaat. Aha. Zeg dat dan. Geen Canadese vis op uw bord. Dit restaurant beschermt zeehonden.

Boodschap in het water

Alle restaurants die aan de boycot deelnemen, krijgen de sticker als kwaliteitslabel op hun deur. Ik word niet warm of koud van de boodschap erop. U beschermt zeehonden? Hoera, bravo! Maar wat heb ik daarmee te maken? Ik ben geen dierenrechtenactivist, ik kom gewoon een pintje pakken.

Recht op het goede doel

Wil het bordje zijn doel bereiken? Dan moet het de happige eters direct aanspreken: via hun maag, bijvoorbeeld.  Hen vertellen waarom dierenbescherming in hun voordeel is.
Tja. Misschien komt GAIA bij een volgende campagne toch best eens langs bij Schrijf.be.

PS Onder de diervriendelijke deursticker hangt een nuchter bordje: Honden enkel toegelaten op het terras.

Reacties

Woordspin
Woordspin schreef

Het voordeel voor de klant is dan waarschijnlijk dat stukje gemoedsrust. We hebben allemaal graag het gevoel aan iets bij te dragen, zelfs al doen we niets. Daarom is het zo'n krachtig middel in copy. Daar kunnen alle "groene" bedrijven en "ethische" ondernemers vast van meespreken.

Al is "Hier doodt u geen zeehondjes" misschien weer iets te direct, niet?

Ann
Ann schreef

Maar het zou wél de aandacht trekken ... :-)

Reageer

Privacyverklaring:

Schrijf.be gebruikt uw e-mailadres nooit voor promomails.
Schrijf.be geeft uw e-mailadres nooit aan derden.