Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
Schrijf.be

Copywriters: wat drijft hen? Waarvan worden ze warm of koud? Neem een kijkje achter de schermen!

Beeldentaal

Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Zeggen ze. Misschien boetseer ik daarom na mijn Schrijfuren. Niet het pottenbakken waaraan Demi Moore en Patrick Swayze zich bezondigen. Ik houd het op figuratief keramiek: de echte boerenstiel.

Meer dan duizend woorden

Elke woensdagavond spoed ik me naar Mashas open atelier. Ik hul me in een schort en stroop de mouwen op.  Met Streuveliaanse passie stort ik me op de klei: wroeten in de natte aarde ... akkerdjie, dat voelt goed! Uit een logge klomp klei trek ik een golem op. Koester en vorm hem, buig en breek hem. Met geweld als het moet: een platte houten lat duwt het onwillige leem weer in het gareel. Of net strelend en aaiend om hem te paaien zich naar mijn handen te voegen. Tot het beeld vorm krijgt. En het meer zegt dan de duizend woorden van de copywriter.

Boerin van Paemel

Uiteraard gaat dit met de nodige vloeken en zuchten gepaard - net als in de Vlaamse rurale films. We hebben het hier over handenarbeid, aarde-werk. En dat is zweten. Maar ik verlies me er helemaal in: hoofd uit, kop toe, heerlijk! Een midweekse vakantie van het denken. Dit beeldenstormen is een noodzaak, een drang. Want ga ik een paar weken niet? Dan moeten kind en kraai het ontgelden: ik loop lastig. Pas als de koele aarde tussen mijn vingers glijdt, heradem ik.

Gar-art-sale?

Faam en fortuin bereik ik er niet mee. En dat hoeft ook niet: ik heb geen ambities - buiten het plezier.  Al staat mijn thuis én garage wel aardig vol met dit beeldenvolkje. Moet ik mijn golempjes dan toch maar leven inblazen en de wijde wereld insturen?

Reacties

Reageer

Privacyverklaring:

Schrijf.be gebruikt uw e-mailadres nooit voor promomails.
Schrijf.be geeft uw e-mailadres nooit aan derden.