Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
Schrijf.be

Copywriters: wat drijft hen? Waarvan worden ze warm of koud? Neem een kijkje achter de schermen!

Baseline basics

Een catchy slogan of baseline? Geen gemakkelijke klus. Toch niet in het Nederlands. Voor dat soort dingen vind ik Engels altijd veel geschikter. Ach, ik beken: ik ben een hopeloze anglofiel. Natuurlijk kun je met onze moedertaal ook pareltjes fabriceren. Maar Engels kan soms zo heerlijk kort en krachtig zijn.

Raad de musical

Dat werd nog maar eens bevestigd, toen ik onlangs een weekend lang door Londen trok. (Voor Christmas shopping, obviously.) In de gangen van de metro werd ik bestookt met affiches. Ze probeerden me te overtuigen mijn geld te spenderen aan een musical in plaats van aan een paar schoenen. Dat lukte niet, maar ze bleven wél in mijn hoofd zitten. "Nothing beats a Miserables Christmas." Of: "Have a phantastic Christmas." In het Nederlands zou ik het wat idioot vinden, maar in het Engels werkt het wél.

Koffie met Clooney

En niet alleen voor musicals zijn de Engelsen vindingrijk. Probeer bijvoorbeeld deze eens even spitsvondig in het Nederlands te formuleren: "Jameson. Seriously playful". Of de doodeenvoudige: "What else?" Die werkt ook voor Nespresso - al heeft dat misschien ook iets met George Clooney te maken.

Maar mijn favoriet? Dat is dan toch weer een Nederlandstalige baseline. Ik ben onvoorwaardelijke fan van ... 'Even Apeldoorn bellen'.

Reacties

Tijl
Tijl schreef

"Shhht, hier rijpt den Duvel..." vind ik ook wel lekker...

Kim
Kim schreef

Wat vind je van "Maten, makkers, maes" ? Niet slecht voor een Nederlandstalige slagzin, denk ik.

En de bekendste reclameslogan in Vlaanderen, als we het Antwerpse reclamebureau Brandhome mogen geloven. En Antwerpenaren, ...die liegen nooit.

Ann
Ann schreef

Ja, die is wel leuk, maar zo 'mannelijk'. Al bezondigt Jupiler zich daar nog veel meer aan. Van Stella mogen vrouwen tenminste ook drinken ... ;-)

Ann
Ann schreef

Ik ben er eigenlijk niet wild van. Maar toegegeven: ik weet ook niet onmiddellijk een betere.

Bart Boone
Bart Boone schreef

Wat vinden jullie van "Als je 't mij vraagt: Chiro!"? Er is een wedstrijd bezig om een nieuwe slogan te zoeken, maar ik vind het geen goed idee om te veranderen.

Sofie
Sofie schreef

Weten jullie mss eentje voor een "papierfabriek"?

Wij hebben een oefenfirma wat papier verkoopt en bureau accesoires. en moeten er zelf 3 zoeken? ..

Gr

Wessel
Wessel schreef

'What else?' Dat zit toch heel dicht tegen het jarenlang door Volkswagen gebruikte 'Wie anders?'.

Ann
Ann schreef

Ook waar! En ondertussen heb ik dorst. :-)

Ann
Ann schreef

Dat is helemaal waar. (Ook door De Post trouwens.)

Maar ik vind het gewoon korter, frisser en leuker in het Engels. De gustibus ... :-)

Wessel
Wessel schreef

Snappier, fresh and more fun dus ;-)

Reageer

Privacyverklaring:

Schrijf.be gebruikt uw e-mailadres nooit voor promomails.
Schrijf.be geeft uw e-mailadres nooit aan derden.