Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
Schrijf.be

Copywriters: wat drijft hen? Waarvan worden ze warm of koud? Neem een kijkje achter de schermen!

Amerikanen bevoordeeld

Vorige week gaf ik een training over Werve(le)nde webteksten. Geïnteresseerde deelnemers, constructieve sfeer en een positieve evaluatie: wat kan een trainer zich nog meer wensen? Na de opleiding kaarten we nog een beetje na in de bar van het trainingscomplex. En daar heeft een van de deelnemers het plots over een elevator message.

Overtuigen in de lift
Hij hoorde die term van een kennis met een hoge managementsfunctie. En of iemand uit de groep misschien wist wat die ermee bedoelde. Een collega-trainee snelde te hulp: “Het is een beschrijving van een idee voor een product, service of project. De term verwijst naar de duur van die presentatie. Die moet kort genoeg zijn om te passen in de tijdspanne die een lift nodig heeft tussen de gelijkvloerse verdieping en de verdieping met het kantoor van de decision makers.”

Voorbereiding  = noodzaak
Zo een gebald pleidooi komt uiteraard niet spontaan opborrelen. Integendeel, het vergt uren voorbereiding om die boodschap in de juiste steigers te krijgen. Het is dan ook een begrip dat je associeert met topzakenlui. Ambitieuze ondernemers die de nodige budgetten moeten losweken bij argwanende investeerders. Argwanend, omdat ze dagelijks tientallen gelijkaardige vragen krijgen. Dus moet het potentieel van het idee meteen opvallen. Anders genereert het nooit voldoende aandacht bij die geldschieters.

Hoogbouw garandeert tijd
De vraagsteller kijkt bedenkelijk, denkt na en reageert gevat: “Dus … Amerikaanse ondernemers zijn altijd bevoordeeld.” Verwondering alom. “Ah ja, want een Belgische ondernemer moet al naar Brussel om een gebouw te vinden dat meer dan tien verdiepingen telt. Terwijl dat er in Amerikaanse buildings gemakkelijk zestig of zeventig zijn. De lift doet er dus een stuk langer over en biedt die Amerikaanse spreker veel meer spreektijd.” Algemeen gelach.

Zelf aan de slag
Gisteren ontving ik nog een mailtje van hem:

“Bedankt voor de duiding bij die elevator message. Ben meteen in mijn pen gekropen, schaafde aan mijn eigen liftboodschap en presenteerde die aan mijn kennis. Hij was onder de indruk. Fijn. Maar nog veel belangrijker: door bewust na te denken over onze bedrijfsaanpak, heb ik die voor mezelf ook veel beter kunnen structureren. Het is me nu veel duidelijker waarmee wij het verschil maken in onze sector. En dat is uiteraard cruciaal om het klantenvoordeel duidelijk te verwoorden in een verkoopsgesprek.”

Hij eindigde met een interessante tip:

 "Kijk eens naar de videopresentatie van Sean Wise op You Tube. Een echte aanrader."

Reacties

Reageer

Privacyverklaring:

Schrijf.be gebruikt uw e-mailadres nooit voor promomails.
Schrijf.be geeft uw e-mailadres nooit aan derden.