Vorige week was ik op bezoek bij een vriendin die op de vierde verdieping woont in een gloednieuw appartementengebouw. Het is zo nieuw dat ze voorlopig nog maar drie buren heeft. De overbuurman kent ze al een beetje. Maar zijn beroep blijft raadselachtig, want "zo'n minuut in de lift is wel heel kort om je werk uit de doeken te doen". Wel ... eigenlijk niet.
Want een minuut in de lift is ideaal voor ... uw elevator speech!
1 minuut om te verkopen
Voor wie het in Keulen hoort donderen: een elevator speech is een korte en overtuigende uitleg. Hier geldt het principe: schrappen, schrappen, schrappen. Tot u aan één liftmoment genoeg hebt om uit te leggen wat u doet, welk product u verkoopt of waarom u de beste kandidaat bent voor een job.
1. Geef alléén de essentie
Wat u in uw elevator speech zegt? Heel eenvoudig. Beperk u tot deze twee vragen:
- Wat is het probleem?
- Hoe lost u het op?
2. Trek meteen de aandacht
Tenzij de lift is gevuld met Laura, Jozias Tump en juffrouw Klaterhoen, hebt u niet veel tijd om uw boodschap te brengen. Trek dus metéén de aandacht naar uw boodschap. Dat praatje over het weer voert u achteraf wel.
3. Hou uw publiek bij de les
Blijf de aandacht van uw publiek vasthouden, kleine vraagjes werken daarvoor perfect.
4. Vertel waarom u uniek bent
Oké, het is misschien maar uw buurman, maar die heeft vroeg of laat misschien wel eens een tekstschrijver/tuinarchitect/kinesist nodig. Leg dus uit waarom u de enige goede keuze bent. Dat doet u door uw USP door de liftkoker te laten schallen.
5. Versla deze knul
Doe het in elk geval beter dan deze man. Maar eerlijk gezegd, zo moeilijk is dat niet.
Krijgt u uw boodschap niet verwoord? Stap dan eens bij ons in de lift.
Haha, dat filmpje. Subliem.