Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
Liefdesbrief

Copywriters: wat drijft hen? Waarvan worden ze warm of koud? Neem een kijkje achter de schermen!

12 tips voor de perfecte liefdesbrief

liefdesbrief

(c) jandmranch.com

Een copywriter schrijft om te overtuigen. En wanneer hebben we die vaardigheid meer nodig dan in een liefdesbrief? Een van onze tips heet zelfs de partnertest. Toeval? Ik denk het niet.

Schrijf.be-tips

Het internet puilt uit van de adviezen, maar met onze tips komt u ook al een eind verder:

1. Eerst denken, dan doen. Schrijf er niet zomaar op los. Denk na over wat u wilt zeggen. Zéker als u uw brief met de hand schrijft. Stuurt u liever een e-mail? Overloop dan deze do's-and-don'ts

2. Schrijf voor uw lezer. Praat niet over uzelf, maar over uw hartendief. Vertel hoe gelukkig hij/zij u maakt.

3. Spreek hem/haar aan, stel vragen. Dan móét hij/zij u wel antwoorden!

4. Maak uw brief zo persoonlijk mogelijk. Zo voelt uw lezer dat de brief echt voor hem/haar geschreven is. Vertel open over uw gevoelens. En gebruik nooit 'beste', 'geachte' of 'met de meeste hoogachting'. Zegt u liever 'u' dan 'jij'? Laat dan toch maar de hoofdletter U vallen.

5. Beperk u tot één boodschap. Vraag en vertel geen 101 dingen. Dat verwart uw lezer alleen maar. U ziet hem/haar graag? Zeg dat dan gewoon.

6. Overtuig uw lezer. Zorg ervoor dat hij/zij geen enkel argument tegen uw betoog kan bedenken. Probeer ook duidelijk te maken waarom net u haar/hem zo gelukkig zou maken. Of maak duidelijk wat hij/zij misloopt, als hij/zij uw brief negeert!

7. Wees zeker van uw stuk. Of doe tenminste alsof. Ontkracht nooit uw eigen argumenten (of gevoelens, in dit geval).

8. Schrijf beeldrijk. Beschrijf uw liefde in beelden en taferelen. Gebruik plastische werkwoorden.

9. Kies uw woorden zo precies mogelijk. Heeft uw koosnaampje in sommige streken een negatieve bijbetekenis? Laat het dan vallen. En raak niet ontmoedigd. De weg naar le mot juste is niet eenvoudig.

10. Gebruik drieledige constructies. Zoals in de Latijnse les vroeger. Want de Romeinen, die waren meesters in het overtuigen.

11. Sluit af met een duidelijke call to action. "Bel me!" bijvoorbeeld, doet het altijd goed.

12. Hebt u nog tijd? Laat uw brief even liggen. Ga ergens uitwaaien, zet de tekst volledig uit uw hoofd en lees hem dan opnieuw. Met die frisse blik ziet u vast hoe het nog beter kan. En als u het écht goed wilt doen: lees hem dan eens hardop

Anti-copywritingtip

En dan nog één tip die voor copywriters absoluut not done is, maar voor uw brief essentieel:

gebruik superlatieven en overdrijf. (Dus ik herhaal: dit is géén goede copywritingtip!)

Writer's block?

Hebt u last van een writer's block? Daarmee weet Schrijf.be wel raad. En als het dan nog niet lukt, dan huurt u toch gewoon een Schrijfbe'er in! 

Gelukkige Valentijn!

Reacties

Reageer

Privacyverklaring:

Schrijf.be gebruikt uw e-mailadres nooit voor promomails.
Schrijf.be geeft uw e-mailadres nooit aan derden.