Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Akkoord Niet oké.
taalgids schrijven

An Van Sande is corporate marketeer bij uitvaartspecialist DELA. Ze speelt al een tijdje met het idee van een taalgids, maar komt er maar niet toe. Tot ze uiteindelijk Schrijf.be inschakelt. Een beslissing die haar veel extra tijd oplevert – en tevreden collega’s.

Taal moet matchen met beeld

"Waarom ik een taalgids liet maken? Omdat dat voor mij een essentieel onderdeel is van onze huisstijl. Oké, beelden zijn daarin belangrijk – logo’s en kleuren. Maar het woord verdient net zoveel aandacht: de tone of voice moet goed zitten. Want matcht je tekst niet met wat je als bedrijf wilt uitstralen? Dan kom je niet geloofwaardig over. Zet die taalrichtlijnen dus voor eens en voor altijd op papier. Zij bieden houvast aan je medewerkers én aan externe partners zoals je reclamebureau."

Matcht je tekst niet met wat je als bedrijf wilt uitstralen? Dan kom je niet geloofwaardig over.

Taalgids laten maken gaat snel

Zélf een taalgids maken? Dat zag DELA niet zitten. "Eerlijk? Wij kúnnen dat gewoon niet. Enerzijds bestaat er zoveel taaladvies dat je erin verdwaalt, anderzijds zitten wij te dicht op ons vakjargon. Je riskeert dan iets te maken dat je in je eigen kraam laat passen."

"Ik had bovendien geen tijd voor een taalgids. Dus was het logisch om onze vaste schrijfpartner in te schakelen. Stefanie van Schrijf.be kwam op bezoek om de aanpak te overlopen, en deed daarna haar ding. De eerste versie zat er knal op. De taalgids maken kostte me dus héél weinig tijd."

Concrete tips, luchtige insteek

De taalgids valt in de smaak bij An. "Het document is compleet en toch niet te lijvig. Het is ook heel hands-on: je krijgt praktische handvaten waarmee je meteen aan de slag gaat. En concrete voorbeelden tonen hoe het niet en wel moet."

"Wat ik misschien nog het fijnste vind? De luchtige toon en de kwinkslagen. Elk hoofdstuk heeft ook een grappige titel die aanspoort om verder te lezen."

Wat ik misschien nog het fijnste vind? De luchtige toon en de kwinkslagen.

Iedereen tevreden dankzij taalgids

“De taalgids is een duidelijke handleiding voor iedereen in de organisatie. Het bevordert de uniformiteit in onze communicatie die in lijn moet zijn met hoe we willen overkomen als organisatie: duidelijk, transparant en integer. Resultaat? We verhogen de tevredenheid en het vertrouwen bij onze klanten. Want door het vermijden van complex taalgebruik weten ze meteen wat we bedoelen. Daardoor stellen ze minder vragen aan onze medewerkers. Die krijgen op hun beurt meer tijd voor andere dingen. Iedereen tevreden, dus!”