Ga naar de inhoud
Let op: Om het voor u gemakkelijk te maken, gebruikt deze website cookies. Ik ga akkoord Niet oké.
Schrijf.be
Andy
Ive
Jonathan
Kim
Fabian
Mieke L.
Peggy
Lieselot
Vaughn
Joke
Koen B.
Esther
Wim

Hak ze in mootjes

Samenvatten én prikkelen

Lange tekstflarden schrikken af. Ze onthullen dat de schrijver de moeite niet nam om zijn gedachten te structureren. Om de informatie voor te kauwen. Kortom: om het zijn lezer gemakkelijk te maken.
Want die leest voor zijn plezier, niet voor dat van de schrijver.
En dat gaat vlotter met natuurlijke rustpunten en witruimte.

Daarom: leve de alinea!

Tussenkopjes vatten samen

Deelde u uw tekst op in alineaatjes (let op het verkleinwoord)?
Kleef er dan titeltjes boven. Zoals de rode, vette tussenkopjes op deze pagina.

Ziet u hoe ze deze tekst samenvatten? Ook al bekijkt u ze heel vluchtig – scant u ze – toch krijgt u de essentie mee.

Nog een voordeel? Bewaart u deze nieuwsbrief, dan volstaat één seconde om u weer zijn krachtlijnen voor de geest te halen.

Tussenkopjes werven

  • Is uw tekst informatief, zoals een rapport of een webpagina met tips – zoals deze nieuwsbrief?
    Dan geven de tussentiteltjes een neutrale samenvatting
    en zijn het bladwijzers om later iets snel terug te vinden.
     
  • Is uw tekst wervend, zoals een mailing of een verkoopspagina van uw website?
    Dan schreeuwen de tussentiteltjes de voordelen voor de lezer uit. Niet zomaar voordelenultieme voordelen!

TIP   Maak niet de fout om in het kopje 'Uw voordeel' te zetten en dat pas te beschrijven in de tekst die volgt. Zet het voordeel meteen kort en krachtig in het kopje zelf. Bijvoorbeeld: 'Verdien meer'.

TIP   Hoe korter het kopje, hoe beter, want hoe sneller scanbaar. Lidwoorden hoeven niet – neem een voorbeeld aan krantenkoppen.

Tussenkopjes prikkelen

Tussenkopjes zijn uw geheime bondgenoot voor ál uw teksten.
Uw e-mails worden plots wél gelezen, uw bedrijfsblad krijgt een adrenalinestoot en uw rapporten een epo-injectie.

De tussentiteltjes verleiden, prikkelen en trekken de lezer de tekst in. Zoals met een vraag waarop hij het antwoord moet kennen.

TIP   Een mailingkop met een raadselachtig vraagje? Goed idee, maar herhaal dan het best de vraag in de alineatekst zelf.
Want uw lezer scant de tussenkopjes eerst. En leest dan pas de 'platte tekst'. Steekt u daarin van wal zonder de vraag uit het kopje te herhalen? Dan krijgt uw lezer een antwoord op een vraag ... die hij niet (meer) kent.

Koppie koppie

Koppie koppie voor copy? Gebruik tussenkoppies.

U vat er uw tekst mee samen
of verleidt er uw lezer mee.
Het resultaat: hij leest uw tekst
en is vatbaar voor uw argumenten.

Komt u inspiratie tekort? Dan zijn wij er nog.   ;-)